02.06.2020
מרכז רפואי בני ציון מרכז רפואי בני ציון
line_grad.jpg (713 bytes)
ENGLISH العربية
דף הבית
מי אנחנו מחלקות ושירותים פניות הציבור פורומים פרסומים מדעיים

ריפוי בעיסוק

  תיאור כללי    צוות    אבחון קוגניטיבי    טכנולוגיות מתקדמות בשיקום    המכון לאבחון ושיקום כישורי נהיגה    Mirror Therapy    שיקום MS    מציאות מדומה    אילוץ היד    MindFit (חדר כושר למוח)    ארגונומיה  

ארגונומיה


האם אתה סובל מכאבים בשורש כף היד? או במרפק?
האם הופיעו לאחרונה כאבים באזור הגב התחתון או הצוואר?

ייתכן, שיש קשר להרגלי העבודה שלך ולסביבת העבודה ועיצובה... כדאי שתכיר את התחום הבא:

ארגונומיה מהי?
ארגונומיה עוסקת במניעת פגיעות במערכת שריר שלד הנוצרות עקב חשיפה מצטברת לגורמי סיכון, וגורמת עם הזמן לפגיעות מכניות בסחוסים, גידים, רצועות ועוד.
תחום הארגונומיה עוסק בהבנת היכולות והמגבלות של גוף האדם ומערכת שריר שלד בפרט, תוך התייחסות לפרמטרים ומידות האדם, לצורך התאמת הסביבה והגברת היעילות והבטיחות ושמירה על הבריאות. בעת עיצוב הסביבה (וסביבת העבודה בפרט) לאדם, ניתנת התייחסות גם לציוד, לכלים ולשיטות העבודה.
הארגונומיה נשענת על עקרונות הנדסת אנוש ומעוגנת תחת חוקים, הנחיות ותקנות עולמיות.

שימוש בעקרונות הארגונומים יוביל לעבודה יעילה, נעימה, נוחה ובטוחה יותר, ימנע הופעת כאבים ומגבלות אצל העובד וכתוצאה מכך יפחית תאונות עבודה, ימי מחלה, ירידה בתפוקה ובתוצר, במוטיבציה ובקצב העבודה, בכמות הטעויות והשגיאות ובסופו של דבר- גם יחסוך הוצאות כספיות.

כשקיימים ליקויים ארגונומיים, שני הצדדים נפגעים - הן העובדים והן הלקוחות: נותן שירות כאוב ועייף, בהכרח תפגע איכות עבודתו שתוביל לפגיעה ישירה או עקיפה בלקוח.

הפתרונות שהארגונומיה מציעה נחלקים ל-3 תחומים:
1. פתרונות הנדסיים - שינויים בציוד, בכלים, בסביבה
2. פתרונות ניהוליים - קצב עבודה, שיטות עבודה, תהליכים
3. פתרונות המתמקדים בפרט - הדרכות, אימון, בטיחות בעבודה וכו'

 

האם כך מעוצבת סביבת העבודה שלכם?



כדאי שתקראו את הטיפים הבאים לישיבה נכונה מול מחשב:

bul1_1 שבו מול המחשב ולא בהטייה אליו. מיקום המסך צריך לאפשר תנוחה נייטרלית בצוואר.

bul1_1 מקמו את הצג במרחק 70 - 80 ס"מ מהעיניים כשהחלק העליון שלו נמצא בקו ישר לעיניים.

bul1_1 המנעו מהשתקפויות על גבי המסך והתאימו את בהירות המסך לתאורה בחדר.

bul1_1 התאימו את גובה הכסא כך שהמרפקים יהיו בגובה בשולחן (מרפקים בזוית של כ-90 מעלות).

bul1_1 המקלדת והעכבר צריכים לאפשר עבודה במנח נייטרלי של שורש כף היד וממוקמים זה צד
  זה במרחק נגיעה של כפות הידיים.

bul1_1 יש לפנות את השטח שמתחת לשולחן ולאפשר מקום לרגליים. במידת הצורך, להשתמש בהדום.

bul1_1 הזוית בין הגב והירך צריכה להיות כ - 110 מעלות (על משענת הכסא להיות ניתנת לכיוונון).

bul1_1 על הגב, הירכיים והאמות להיות תמוכים בכסא והרגליים שעונות על הרצפה.

bul1_1 פנו את השולחן מגורמים מפריעים והשאירו את הכלים השימושיים וההכרחיים ביותר 
  במרחק הושטה. יש לאפשר תנועה חלקה של הזרועות בכל הטווח.

bul1_1 צאו להפסקות יזומות קצרות לעיתים תכופות עפ"י עקרון 20-20-20:
  20 שניות הפסקה כל 20 דקות עבודה ולהביט למרחק של 20 רגל (6 מטרים) או לבצע
  מתיחות  של השרירים. (הרבה הפסקות קצרות ותכופות יעילות יותר מאשר הפסקות
  ארוכות ובודדות).

תרגילים ומתיחות "לחילוץ עצמות" ועקרונות לשימור אנרגיה

1. שלבו את כפות הידיים ומתחו את הזרועות מעלה.




2. שלבו כפות ידיים, הניחו מאחורי הראש ומתחו לאחור.




3. שלבו כפות ידיים מאחורי הגב ומתחו לאחור.

4. בצעו סיבובי כתפיים .

5. הניחו  יד על האוזן הנגדית(מעל הראש) והטו את הראש לכיוון הכתף.


6. בישיבה, סובבו פלג גוף עליון וראש לכיוון אחד, כשהרגלים נשארות במקומן.


7. בצעו מתיחה של האצבעות כשכף היד פונה כלפי חוץ.

 

8. הניחו את כפות הידיים על הירכיים וסובבו את הראש לצדדים.

9. ישרו רגל לפנים, הניעו את כף הרגל לפנים ולאחור.

10. עצמו את העיניים למשך מספר שניות.

כיצד נשמר אנרגיה בחיי היומיום ונדאג למפרקים שלנו לאורך זמן?
(מדובר בהמלצות כלליות בלבד והן אינן מהוות תחליף לייעוץ של בעל מקצוע)

1. יש לאזן בין עבודה למנוחה - הפסקות קצרות ותכופות עדיפות על הפסקות ארוכות ובודדות. כך נמנע שימוש יתר במפרקים ונאפשר מנוחה לשרירים לפני שיגיעו לעייפות יתר.
2. שינוי מנחים - גם במהלך העבודה והפעילות, מומלץ להחליף תנוחות מידי פעם ולמנוע תנועות חוזרות ועומס על אותם מפרקים ושרירים. כמו כן, המנעו מהפעלת לחץ נקודתי ממושך על אותו איזור (כמו הישענות על כף היד, הישענות על האמה בעת הקלדה, החזקת הנייד בשיחה ממושכת ליד האוזן ועוד).
3. שימוש במפרקים גדולים על פני קטנים - מפרקים קטנים, כמו בכפות הידיים, מתעייפים ונשחקים  מהר יותר ממפרקים גדולים כמו הכתף. העדיפו לדוגמא, הרמת משקלים תוך שימוש בכל כף היד והאמה, במקום הפעלת כוח מהאצבעות בלבד. כמו כן, המנעו מהפעלת כוח ממושכת וחזקה לאורך זמן.
4. שימוש במכשירים - החליפו פעולות ידניות במכשור חשמלי - לדוגמא: במקום ללוש בצק, עיבדו עם מיקסר חשמלי.
5. חלוקת עבודה וסדרי עדיפויות - חלקו על פני כל השבוע מטלות מאמצות כמו נקיון, קניות, בישולים במקום לרכז את כולן באותו יום. החליטו עם עצמכם, אילו משימות ופעולות חשובות לכם יותר, את אלה שתדרגו כפחות חשובות - חלקו בין בני המשפחה והיעזרו באחרים.
6. סדרו את סביבות העבודה שלכם באופן יעיל - את שולחן העבודה, את המטבח ואפילו את ארון הבגדים - מקמו את החפצים השימושיים במרחק הושטה, כך שלא תצטרכו לטפס או להתכופף באופן תדיר.

מוזמנים לשמוע עוד על התחום והשירותים הניתנים על ידנו במכון לריפוי בעיסוק 
בטלפון: 04-8359652.

 

  חזרה לראש הדף
מחלקות ושירותים
הנהלה
בטיחות הטיפול וניהול סיכונים
מחלקות אשפוז
מכונים ויחידות
אונקולוגיה
אולטרה סאונד נשים
אלרגיה ואימונולוגיה קלינית
אנדוקרינולוגיה
בית מרקחת
בריאות הנפש
גנטיקה
גסטרואנטרולוגיה
דימות רפואי
המטולוגיה
הפרייה חוץ גופית (IVF)
כירורגיה פלסטית
כלי דם
מחלות זיהומיות
מרכז לאבחון וטיפול בפרקינסון
נפרולוגיה ויתר לחץ דם
עבודה סוציאלית
עמוד שדרה
פה ולסת
פיזיותרפיה
פסיכולוגיה רפואית
פתולוגיה
ריאות ותפקוד נשימתי
ריפוי בעיסוק
רפואה גרעינית – איזוטופים
רפואה משלימה
שיקום לב
תזונה ודיאטה
מעבדות
מרפאות
מרכזים לנפגעי תקיפה מינית
וועדות
ספריה מדעית
שירותים אדמיניסטרטיביים
מנהל ומשק
שיווק וקשרי חוץ
משאבי אנוש
דובר ביה"ח
בניית אתרים
קידום אתרים ע"י
כל הזכויות שמורות למרכז רפואי בני ציון © 2009